Tuesday, 8 July 2014

ALTEL OH ALTEL.... Tanganku mula mengetuk papan kekunci...



OK, dah lama tak mengarang, pena dah tumpul, ilham dah tak datang, dan malas telah membekas.... Apapun, saya cuba juga mencoret di sini, tidak di FB, sebagai mengasah apa yang tumpul, mengundang apa yang tak datang, dan menghalau apa yang telah membekas...

Saya membeli simkad ALTEL semalam. Hati berdebar-debar menunggu hari ini untuk pulang ke Ipoh. Ya, Ipoh, bandaraya hebat, bukan hutan banat, tapi tempat saya menginap ini... line maxisnya, macam kura-kura patah kaki! Kehebatan ALTEL yang dicanang-canang boleh laju di ceruk kampung Negeri Sembilan dan Kelantan membuat saya risau, entah-entah ALTEL hanya "jaguh kampung" tapi lemah di bandar hutan batu.

Sebelum bertolak ke Ipoh, saya segera memasukkan simkad ALTEL ke Galaxy Note2 saya yang tak ori itu... :-). Oh ya, kehebatan pertama yang saya dapati, simkadnya boleh diguna dalam 2 bentuk, kecil mahupun besar. Tak perlu nak potong. Kalau nak guna besar, sumbat saje yang kecil ke dalam yang besar, kalau nak guna yang kecil, cabut saje yang kecil dari badan yang besar itu... Tak faham??? Alah, maafla, anda kene beli dulu baru anda faham.

Ok, sesampai di tempat menginap saya di Ipoh, jeng jeng jeng..... alhamdulillah, line nampak penuh! Oh, baru saya perasan, internet saya berfungsi sejurus saje saya memasukan simkad ke dalam hp saya, walaupun saya tak register untuk internet pun! Ok, mungkin internet asas saje kot... Tapi kemudian, inilah hasilnya. Saya boleh buka laptop, boleh guna internet dari hp saya tu guna tethering, malah boleh bukak macam-macam website lagi. 

Musykil pulak saya, dia guna kredit mana untuk jalankan internet saya ni? Mungkin dia akan tolak kredit yang ada kot. Takpelah, kredit permulaan kalau kita beli simkad cuma rm5, saya akan tengok, rm5 ni berapa jam atau berapa hari saya boleh guna internet, then baru saya akan top up dan register untuk penggunaan internet yang "official" :-p

Yang penting, ia memang laju, bukan sekadar ura-ura! Nampaknya, saya akan downgrade lah plan maxis saya, but still kene pakai dua-dua, sebab ALTEL cuma tawarkan 2gig jer, saya perlukan 5gig dalam sebulan! :D

Buat akhirnya, sila AMBIL PERHATIAN!!! Saya nak pakai ALTEL bukan sebab saya menyahut seruan untuk memboikot barang cina DAP seperti yang tersebar luas di wassap atau fb ok... Saya tidak rasis, tapi saya juga diajar oleh ayah untuk utamakan barangan MUSLIM, so memilih muslim bukan beerti memboikot cina. Dan yang lebih penting, saya memang memerlukan internet berkelajuan kilat! - Sekian terima kasih.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

AddThis