Tuesday, 23 July 2013

RAMADHAN... BEKALAN UNTUK APA???


Firman Allah s.w.t. bermaksud:“Wahai orang yang beriman, diwajibkan ke atas kamu berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang sebelum kamu agar kamu bertakwa.” (al-Baqarah:183)

Ibadah puasa adalah untuk melahirkan hamba yang bertaqwa. Sedang taqwa pula adalah bekalan yang paling utama untuk dibawa menghadap Tuhan kelak.

“… bawalah bekal, kerana sesungguhnya sebaik-baik bekalan adalah takwa…” ( Az-Zariyat:197)

Selain daripada mengumpul bekal menghadap Tuhan di hari akhirat, Ramadhan juga adalah bulan mengumpul bekal untuk menjalani 11 bulan yang lain selepasnya. Andai di bulan Ramadhan pun kita malas mengerjakan ibadah-ibadah sunat seperti membaca al-Quran, qiamullail, dan solat-solat sunat yg lain....
....apatah lagi di bulan-bulan lain yang tidak ada rahmat khusus dari Allah, yang dipenuhi dengan hasutan syaitan yang berkeliaran, yang dipenuhi dengan kesibukan menyedia atau mencari makanan untuk sarapan, tengahari, petang, dan malam, tentulah lebih sukar lagi untuk kita mengerjakannya.....

Justeru, persiapkanlah bekal kita sebanyak-banyaknya sebelum bulan yang penuh rahmat dan kemuliaan ini menutup tirainya.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

AddThis