Tuesday, 7 May 2013

TAFSIR AL-FATIHAH: Alhamdulillahi Rabbil 'Alamin... (Allah Tuhan alam, Semua manusia mempercayai, Persoalan pujian)


Segala puji bagi Allah Tuhan sekalian Alam



ALHAMDULILLAH. 

Pujian Allah pada diriNya, sebenarnya mengandungi tuntunan kepada hambaNya supaya mereka memuji Allah, seakan-akan Allah memerintahkan, "Bacalah olehmu Alhamdulillah".

Perkataan "AL" pada alhamdu itu mengindikasikan bahawa tahmid hanyalah untuk Allah swt dan bukannya yang lain. Kita boleh berterima kasih kepada manusia, tetapi BERSYUKUR hanyalah untuk Allah swt. Di larang sama sekali bersyukur untuk manusia. Kerana itu, Al hamdullilah - tahmid/ syukur puji-pujian dan kesyukuran hanyalah untuk Allah semata-mata.

Ibn Abbas berkata, "Alhamdulillah adalah satu puji-pujian. Apabila seorang hamba berkata alhamdulillah, Allah berkata, "HambaKu telah memujiKu.'' (Riwayat Ibn Abi Hatim)

Jabir bin Abdullah r.a. berkata, Rasulullah saw. bersabda: "Seutama-utamanya zikir ialah "Lailahaillallah", dan seutama-utamanya doa ialah "Alhamdulillah". (HR. at-Tirmidzi, hadis Hasan Gharib).

Anas. bin Malik ra. berkata, Nabi saw. bersabda: "Tiadalah Allah memberi nikmat kepada seorang hambaNya, kemudian hamba itu mengucapkan "Alhamdulillah", melainkan apa yang diberi itu lebih utama daripada apa yang ia terima. (Yakni ucapan "Alhamdulillah" itu lebih besar nilainya dari nikmat dunia itu). (HR. Ibnu Majah).



RABBIL'ALAMIN.


Ar-Rabb adalah pemilik yang mempunyai kuasa sepenuhnya ke atas harta miliknya. Ar-Rabb, dari segi bahasa bermaksud, penguasa atau seseorang yang mempunyai kuasa untuk memimpin. Apabila berdiri sendiri, perkataan ini hanyalah untuk Allah semata-mata.

'Alamin adalah perkataan jama' bagi Alam. Dari segi saintifiknya ini membuktikan bahawa Islam telah mengetahui bahawa alam ini adalah lebih dari satu alam (dunia) sahaja. Ada alam ghaib (malaikat, jin, syaitan) dan juga alam lain seperti planet bumi, bima sakti, adromeda, dan mungkin juga black hole, dan sebagainya.

Alam ialah segala sesuatu selain Allah. Maka Allah Rabb dari semua alam itu sebagai pencipta, yang memelihara, memperbaiki dan menjamin. Firman Allah: "Fir'aun bertanya, "Apakah rabbul alamin itu?" Jawab Musa, "Tuhan Pencipta, Pemelihara penjamin langit dan bumi dan apa saja yang di antara keduanya, jika kaMU mahu percaya dan yakin." [Al- Syu'ara: 23-24]



(1) Allah, Tuhan Alam Ini.
 

Keimanan dan pujian kita kepada Allah sebagai Rabb alam ini menjadikan kita hanya berharap dan berdoa kepada Allah apabila menghadapi sesuatu kesulitan, dan memanjatkan kesyukuran atas apa-apa kebaikan. Ini kerana hanya Allah sebagai Rabb alam ini yang dapat mengabulkan doa dan membantu kita. Hanya Allah sebagai Rabb alam ini yang layak kita katakan “Terima kasih” yang sebenar-benarnya.


(2) Semua Manusia Mempercayai
 

"Dan sesungguhnya jika engkau (wahai Muhammad) bertanya kepada mereka (yang musyrik) itu: “Siapakah yang menurunkan hujan dari langit, lalu Dia hidupkan dengannya tumbuh-tumbuhan di bumi sesudah matinya?” Sudah tentu mereka akan menjawab: “Allah”. Ucapkanlah (wahai Muhammad): “Alhamdulillah” (sebagai bersyukur disebabkan pengakuan mereka yang demikian), namun kebanyakan mereka tidak memahami (hakikat tauhid dan pengertian syirik). [al-Ankabut 29:63]

Apabila manusia percaya kepada kewujudan Allah sebagai Rabb alam ini, ia tidak cukup untuk menjadikan mereka sebagai seorang muslim. Ini kerana seorang muslim bukan sahaja beriman kepada Allah sebagai Rabb tetapi juga tunduk patuh kepada segala perintah dan larangan Allah. Seorang muslim akan menjadikan seluruh hidupnya kepada Allah sahaja, sebagai bukti pengakuan bahawa Allah sahaja adalah Rabb alam ini:

"Katakanlah: Sesungguhnya sembahyangku dan ibadatku, hidupku dan matiku, hanyalah untuk Allah, Rabb alam ini. Tiada sekutu bagi-Nya dan dengan yang demikian sahaja aku diperintahkan dan aku (di antara seluruh umatku) adalah orang Islam yang pertama (berserah diri kepada Allah dan mematuhi perintah-Nya)". [al-An’aam 6:162-163]
 
 
(3) Akan Tetapi… Persoalan pujian.



Bolehkah kita meminta pujian daripada manusia?




لاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ يَفْرَحُونَ بِمَا أَتَواْ وَّيُحِبُّونَ أَن يُحْمَدُواْ بِمَا لَمْ يَفْعَلُواْ فَلاَ تَحْسَبَنَّهُمْ بِمَفَازَةٍ مِّنَ العَذَابِ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ

"Janganlah sekali-kali kamu menyangka bahawa orang-orang yang gembira dengan apa yang telah mereka kerjakan, dan mereka suka supaya dipuji terhadap perbuatan yang belum mereka kerjakan, janganlah kamu menyangka bahawa mereka terlepas dari siksa dan bagi mereka siksa yang pedih’ (ali-Imran : 188)

Ayat ini sebenarnya diturunkan kepada golongan munafiq dan ahli kitab yang selalu menginginkan perhatian Rasulullah saw. Kononnya merekalah asal manusia yang berpegang dengan agama tauhid. Mereka mengatakan merekalah yang layak mendampingi Rasulullah saw dan bukannya golongan penyembah berhala jahiliyyah Quraisy. Inilah antara sebab Abdullah bin Saba’ mengasaskan fahaman Syiah apabila beliau tidak berjaya mendapat perhatian Khalifah Saiyidina Uthman ra.

Walaubagaimanapun kita dibolehkan meraih perhatian masyarakat terhadap organisasi kita. Kerana organisasi Islam adalah lambing dan syiar kemegahan Islam itu sendiri. Memang akan terdapat manusia di dalam jamaah itu yang akan berbangga dan riya’ dengan usahanya, akan tetapi keperatusannya amatlah sedikit berbanding dengan pujian individu.


Bagaimanakah sekiranya kita menunjukkan amal kita agar dilihat orang ramai?




إِن تُبْدُواْ الصَّدَقَاتِ فَنِعِمَّا هِيَ وَإِن تُخْفُوهَا وَتُؤْتُوهَا الفُقَرَاء فَهُوَ خَيْرٌ لُّكُمْ وَيُكَفِّرُ عَنكُم مِّن سَيِّئَاتِكُمْ وَاللّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ

"Jika kamu menampakkan sedekahmu, maka itu adalah baik sekali. Dan jika kamu menyembunyikannya dan kamu berikan kepada orang-orang faqir, maka menyembunyikannya itu lebih baik bagimu. Dan Allah akan menghapuskan dari kamu sebahagian kesalahan –kesalahanmu, dan Allah mengetahui apa yang kamu kerjakan" [al-Baqarah : 271]

Disini kita melihat Allah tidak mecela amal yang ditunjuk orang. Tiada seorang manusiapun yang boleh membaca tahap riya’ atau keikhlasan manusia lain. Maka lantaran itulah amal yang dipertontonkan tidak boleh diklasifikasikan sebagai riya’ atau syirik kecil. Malah, amal yang mewakili organisasi Islam wajar dipertontonkan agar menjadi contoh, syiar dan method dakwah yang efficient. 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

AddThis