Saturday, 29 September 2012

Bersabarlah... Sabar itu sebahagian iman!!! (PART 3)

GALAKAN DAN KELEBIHAN SABAR DI SISI TUHAN - Memotivasikan Sifat Sabar

Syariat melindungi kehidupan kita di dunia, justeru kita mempunyai hak-hak tertentu yang membolehkan kita "memilih" tindakan kita. Namun, barangsiapa memilih hakikat, yakni kehidupan abadi di akhirat, maka sabar adalah pilihan terbaik...

1. [Kamu sungguh-sungguh akan diuji terhadap hartamu dan dirimu. Dan kamu sungguh-sungguh akan mendengar dari orang-orang yang diberi kitab sebelum kamu dan dari orang-orang yang mempersekutukan Allah, gangguan yang banyak lagi menyakitkan hati. Jika kamu bersabar dan bertaqwa, maka sesungguhnya yang demikian itu termasuk urusan yang patut diutamakan] (3:186)

2. [Dan bersabarlah, kerana sesungguhnya Allah tiada menyia-nyiakan pahala orang-orang yang berbuat kebaikan] (11:115)

3. [Dan jika kamu memberikan balasan, maka balaslah dengan balasan yang sama dengan siksaan yang ditimpakan kepadamu. Akan tetapi jika kamu bersabar, sesungguhnya itulah yang lebih baik bagi orang-orang yang sabar. Bersabarlah dan tiadalah kesabaranmu itu melainkan dengan pertolongan Allah dan janganlah kamu bersedih hati terhadap mereka dan janganlah kamu bersempit dada terhadap apa yang mereka tipu dayakan] (16:126-127)

4. [Hai anakku, dirikanlah solat dan suruhlah mengerjakan yang baik dan cegahlah dari perbuatan yang mungkar dan bersabarlah terhadap apa yang menimpa kamu. Sesungguhnya yang demikian itu termasuk hal-hal yang diwajibkan] (31:17)

5. [Katakanlah: "Hai hamba-hamba-Ku yang beriman. Bertaqwalah kepada Tuhanmu". Orang-orang yang berbuat baik di dunia ini memperoleh kebaikan. Dan bumi Allah itu adalah luas. Sesungguhnya hanya orang-orang yang bersabarlah yang dicukupkan pahala mereka tanpa batas] (39:10)


* Sabar itu memang mudah untuk diucap, tetapi amat sukar untuk dilaksana. Kerana itu, saya akan mengucapkannya berkali-kali, kerana saya tahu keimanan kita juga akan diuji berkali-kali. Moga-moga, andainya ada satu saat saya sudah tak mampu bersabar lagi, moga tulisan ini membuatkan saya malu pada diri sendiri, seterusnya menjadi pendorong terkuat untuk saya kembali bersabar... Amin.


Link yang berkaitan:
- SABAR. Nabi Allah Yaakub as dan Saiyidatina Aisyah ra.
- Bersabarlah... Sabar itu sebahagian iman!!! (PART 2) 
 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

AddThis