Wednesday, 18 January 2012

PAKCIK DAN MAKCIKKU. Enda dan Cuin


Semoga kami kekal menjadi satu
keluarga besar yang bahagia
 di bawah rahmat Ilahi
Dalam banyak-banyak sedara-mara, aku paling rapat dengan keluarga enda dan cuin (adik lelaki bongsu mak). Kedua-duanya adalah adik mak. Mungkin juga rapat kerana keberadaan mereka di Selangor, tempat aku merantau menuntut ilmu. Bermula dengan kemasukan aku ke KISAS, maka selalulah cuti-cuti yang sekejap aku hanya akan pulang ke rumah mereka. Lagi pula aku sering sakit, maka sering jugalah mereka mengambil aku di sekolah. Kebetulan pula, aku dapat masuk UKM, juga di Selangor. Maka berterusanlah aku ke rumah mereka. Sebenarnya taklah sangat aku suka ke rumah mereka, mereka yang suka ambil aku bawa pergi rumah mereka. Lama-kelamaan, kerana dah biasa, maka aku pun jadi seronok asyik nak ke rumah mereka.

Dulu, semasa mak baru kawin, mak ambil enda tinggal dengan mak. Dulu adik ayah pandai-pandai, jadi mak pun teringin agar adik mak juga pandai. Mak ambil enda dan hantar sekolah Idrisiah, kemudian ke sekolah Terong Batu 8. Semua tu ayah yang tanggung, sebab mak surirumah sepenuh masa tak bekerja. Cuma enda je yang malas belajar masa tu :-). Suka lari dari asrama. Selepas kami 4 orang adik beradik semua dah lahir, ayah berpindah kerja ke KL. Tinggal di Datok Keramat. Enda sekali sekali datang ke sini. Pernah juga tinggal lama kerana bekerja di sini, tapi kemudian enda kawin dan tak lagi bersama kami.

Cuin pulak, bila tak lulus SPM, mak ajak duduk di KL dan ambil sekali lagi SPM, itupun ayah juga yang tanggung. Kemudian mak suruh cuin ambil Sijil Bahasa Inggeris di Pertama Kompleks masa tu. Akhirnya, cuin terus bekerja di KL dan tinggal bersama kami. Masih banyak gambar kenangan cuin di KL yang tersimpan di dalam album. Apabila kami berpindah pula ke Ipoh, cuin minta TUDM, akhirnya dapat TUDM dan kerja bahagian pantadbiran kerana ada sijil Bahasa Inggeris. Kemudian masa training, cuin sakit rosak buah pinggang, sebulan lebih terlantar di hospital, kencing berak mandi semua orang yang uruskan, dan masa tu, maklah yang tinggal lama di hospital jaga cuin. 

Mungkin ,kerana faktor-faktor inilah apabila aku pula datang ke tempat mereka, mereka pula menjaga aku dengan baik, kerana ingin membalas jasa mak dan ayah. Ayah memang tak pernah berkira dengan keluarga mak. Dan mak pula memang ambil berat tentang adik beradiknya. Itu faktor membalas jasa mak dan ayah, tapi kemudian, bila aku dah bersama mereka, aku pula yang berjasa dengan mereka. Anak enda misalnya, aku telah mengajar anak sulungnya sejak mereka darjah 3, hingga kini masing-masing sudah tahun akhir di UKM dan UTHM, aku masih lagi mengajar adik-adiknya yang lain. Begitu juga anak cuin yang mula aku ajar anak sulungnya sejak darjah 2, dan kini telah berada di UITM, dan sekarang aku masih lagi mengajar adik-adiknya pula. Mungkin kerana faktor aku mendidik anak mereka tanpa pernah jemu, mereka masih terus berbaik dan memerlukan aku... Tak tahulah nanti kalau mereka dah tua dan dah takde anak, adakah mereka masih suka kat aku, itu wallahu a'lam. 

Dulu, cubiah (isteri cuin), tiap kali berpisah dengan aku mesti hulur duit, banyak pulak tu... rm50 biasanya.  Tiap kali raya, walaupun dah besar, mesti dapat juga duit raya.  Tiap kali g rumah dia, bila balik mesti dapat duit. Tiap kali nak balik ke ukm ke, dah habis ukm pun bila nak balik rumah ke, mesti dia bagi rm50.  Cuma sekarang, bila aku dah buak kedai, dia dah tak ada lagi bagi duit... :-( Sedih juga. Bukan nak kan sangat dit tu pun, tapi yelah, rasa macam dah kurang kasih sayang dia pada aku. Tapi sebenarnya tak pun, saje je aku rasa ma cam tu :-) Tiap  kali nak kemana-mana, mesti keluarga cuin nak ajak aku bersama dengan percuma :-) Antaranya ke langkawi 2 kali, ke bukit fraser, dn mcm2 lagi. Keluarga enda pula kalau nak buat apa-apa mesti pujuk juga aku untuk datang... Nak buat harijadi anaklah, nak hantar anak masuk asramalah, lepastu kalau anak-anak yang duduk asrama atau universiti ada balik, mesti diorang akan telefon aku dan pujuk rayu aku untuk datang, banyak benda nak cerita lah, nak buat makan-makanlah... macam-macam lah. Yang penting, aku memang sayangkan mereka, seronok bersama mereka, dan aku tahu mereka juga begitu. Semoga hubungan dan kasih sayang ini berterusan....

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

AddThis