Tuesday, 23 August 2011

MODEM SIERRA & SI PENGGILA GAJET. Tapewriter

Label (sticker) tapewriter -
Zaman aku cuma  ada
warna hitam, biru dan merah sahaja
Antara gajet / barang unik (untuk kanak-kanak seusia dan sezaman aku) yang aku miliki ialah "Tapewriter". Bukan typewriter ya, perhatikan ejaannya betul-betul. Mungkin hobi untuk memiliki barangan pelik dan canggih ini sebenarnya aku warisi daripada ayah aku sendiri. Ayah sering membeli pelbagai barangan sebegitu hingga membuatkan emak bising dan berleter kerana ia seolah-olah satu pembaziran bagi mak, maklumlah kadang-kadang barang tersebut hanya dibeli tetapi tidak digunakan. Nak buat macam mana, kata peribahasa Melayu "Kemana tumpahnya kuah kalau tak ke nasi... Bapa borek anak rintik.... Like father like daughter...hehe. [Sebenarnya, apa beza antara peribahasa, pepatah, dan kata bidalan... sampai sekarang aku masih tak tahu nak bezakannya]

Tapewriter pertama -
Tekan tepi berwarna hijau
Tapewriter ini ayah yang beli. Rasanya waktu itu aku baru darjah 2. Tapewriter yang pertama kami berwarna hijau dan berpenekan di tepi. Fungsinya untuk menaip huruf di atas label berpelekat. Kemudian, label tu boleh dicabut dan dilekatkan di mana yang kita suka, seperti sticker. Apalagi, aku dan kakak memanfaatkan sepenuhnyalah barangan tersebut. Hampir kesemua buku tulis dan buku latihan kami ditampal nama menggunakan label tapewriter itu. Kawan-kawan semuanya pelik, macam mana ada sticker nama kami, buat dengan apa, dan pelbagai lagi soalan yang timbul. Biasalah, zaman kanak-kanak, banggalah bila kita ada kelebihan, lain dari yang lain, dan kalau boleh kita taknak kawan kita ada benda yang sama. Makanya, aku tak pernah jawab soalan mereka, dan tak pernah tunjukkan tapewriter itu pada mereka. Itukan normal, kanak-kanak. Yang tak normalnya, kalau ada orang dewasa yang bangga dengan kelebihan yang ada pada diri, seronok bila dia lebih dari orang lain... hehe. Maaf ya orang-orang dewasa :-).

Tapewriter ke2 -
Tekan belakang, warna merah

Dan...bermulalah percambahan minda aku sebagai seorang bisnessgirl. Memandangkan kawan-kawan menunjuk minat yang mendalam, akupun mula menawarkan mereka perkhidmatan untuk menaip nama mereka. Apalagi, tempahan bagai "goreng pisang panas". Sambutan di dalam jangkaan! (kerana aku memang dah jangka). Bukankah konsep perniagaan dalam Islam, yang akhirnya menjadi teori untuk mengaut keuntungan dalam dunia bisnes masa kini ialah "menyelesaikan permasalahan orang". Nanti kita akan huraikan konsep ini di lain waktu. Berbalik kepada cerita aku, aku mengambil upah satu perkataan sepuluh sen. Nama yang 2 perkataan dua puluh sen lah. Ada juga yang menempah perkataan dan sebagainya. Oleh kerana sambutan menggalakkan, maka ayah terpaksa membeli seketul lagi tapewriter. Tapewriter kedua kami berwarna merah dan penekannya di belakang. Kenapa perlu dua? Kerana mak dan ayah terpaksa menolong aku menaip sama dek kerana tempahan yang terlalu banyak. Bertuah punya anak, kan? :-) Bayaran semua masuk poket aku, bila pelekat dah habis, aku minta ayah beli lagi dengan duit ayah, hasil jualan masuk poket aku, begitulah prosesnya untuk beberapa lama. Ayah aku memang the best in the world!


Hasil Tapewriter....


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

AddThis