Wednesday, 22 June 2011

Social Anxiety Disorder. Prakata.

Ubat hanya sebahagian rawatan, sokongan
orang sekeliling adalah lebih utama...
SOCIAL ANXIETY DISORDER, satu penyakit yang dihidapi oleh agak ramai manusia, tetapi tidak diketahui oleh ramai orang. Ia salah satu daripada ratusan jenis penyakit mental. Penyakit mental??? Ya, aku tahu, apabila disebut mental, skeptikal masyarakat Melayu adalah gila / sakit jiwa, satu penyakit yang sangat digeruni. Bahkan, di kalangan agamawan pula menganggap penyakit-penyakit seperti ini disebabkan kurang keimanan atau keyakinan kepada Tuhan, kerana itu jiwa / mental mereka  menjadi kacau. Ketahuilah,  penyakit ini berkaitan dengan kimia otak, dan tidak ada manusia yang inginkan sesuatu kelamahan atau penyakit dalam diri mereka.  Bahkan mereka menyedari saat penyakit itu muncul, hanyasanya mereka tidak mampu melawan atau menyembuhkan diri mereka sendiri.

Moga-moga, artikelku tentang penyakit ini kelak tidak mengundang sebarang impak negatif terhadap mana-mana hubungan insan, sama ada suami dengan isteri, tunang dengan tunangannya, mahupun kekasih dengan buah hatinya. Mereka yang menderita penyakit ini bukan ancaman bagi anda semua, malah mereka tidak membahayakan anda. Mereka benar-benar cukup menderita menanggung penyakit ini. Hanyasanya derita mereka itu berada di dalam, dan tidak dapat dilihat dengan mata kasar. Sebaliknya, kalau anda benar-benar menyayangi mereka, andalah yang harus membantu mereka untuk sembuh, atau, barangkali dengan kasih sayang anda, anda menjadi sebab kepada kesembuhan mereka! Itu hanyalah harapan saya kepada pasangan lain yang membaca artikel tentang penyakit ini, tetapi kepada pasangan saya sendiri, saya tidak tahu apa yang harus saya katakan.

Ya, Social Anxiety Disorder adalah masa lalu saya yang sangat memeritkan....

2 comments:

Aoi Scarlet said...

I understand what you feel. It's just the moment i got diagnose with social aanxiety disorder i already fall into major depression...
Apa2 pun....fighting

Aoi Scarlet said...
This comment has been removed by the author.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

AddThis